Alla inlägg den 19 maj 2009

Av Koklara - 19 maj 2009 17:31

På förmiddagen var jag jättetrött men sedan har det blivit bättre. Efter lunch körde vi ut några kvigor på bete. Äntligen några till som fick komma ut. Jag var kvar i hagen ett tag och höll dem sällskap, men de var väldigt lugna. Fast vi får väl se hur de klarar natten när vildsvinen kommer.. det var rätt mycket uppbökat i hagen. Den lilla bruna tjockisen till höger är 720 Spira, 638s kalv, e. J Valon. Hon ska kalva i oktober, dräktig med 2290 Inlag.


Erik kom hem vid lunchtid idag, de fick sluta när de var tillbaks på skolan. Han är helt slut, har väl sovit ca en timme i natt, och fötterna är bara blåsor efter den långa marschen i blöta skor. Men det verkar som om han har haft roligt! Tur att det blev av, jag tror att en sådan utflykt i den åldern kan bli ett minne för livet. Det var idrottsläraren som ordnade detta för just de två klasserna, och det tycker jag var mycket bra gjort!


Igår kom en bondmorekollega hit med en kasse böcker och en smaskig fruktkaka av den typen som förekommer i böckerna om Mma Ramotswe i Botswana... Fantastiskt! Jag har redan hunnit läsa en av böckerna och den vill jag rekommendera om man är intresserad av Aspergers syndrom. Boken är skriven av Mark Haddon och heter "The curious incident of the dog in the night-time". Detektiven i boken har Asperger och det beskrivs så bra tycker jag. Visserligen tror jag inte att Johan har det riktigt så besvärligt med livet, och såklart inte på exakt samma sätt, men många saker stämmer säkert. Jag tror inte heller att Johan är så medveten om hur han tänker så att han skulle kunna beskriva det på ett så exakt sätt. Killen i boken kan ju t ex tala om för omgivningen hur han behöver ha det, det gör inte Johan, han bara försöker anpassa sig och när det inte går så isolerar han sig. Men det är ju inte heller en människa med Asperger som har skrivit boken, utan en som har satt sig in i tänkesättet. Bra var den i alla fall.


Janne sa på fullt allvar när jag visade bokkassen att "nu är du ju färdigbehandlad, nu får det väl vara slut med att sitta och läsa hela dagarna". !! Han ska nog få se...

Ovido - Quiz & Flashcards