Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Koklara - 5 maj 2009 15:46

Riktig sommar tycker jag inte att det är förrän korna har kommit ut. Men nog är vi bra nära nu... idag har vi börjat släppa ut kvigor. Först de stora dräktiga som förhoppningsvis inte tänker rymma direkt. Vi har kört till två olika hagar, fem kvigor i varje. Det gick jättebra, särskilt lastningen på djurtransporten kan vara problematisk, men den här gången gick det långt över förväntan.

Ett annat sommartecken är att jag nu har stängt av lampan på vår lyktstolpe. Den ska lysa på morgonen när man går till lagårn, och på kvällen när man går kvällsrundan hos korna. Det styrs av en timer som jag får ställa om lite då och då. I går kväll märkte jag att det var alldeles ljust ute fast jag gick en ovanligt sen kvällsrunda, så då insåg jag att det var dags att släcka. Man kan bara stänga av räkneverket i 45 dagar. Det brukar jag göra tre gånger på en sommar. Lite vemodigt brukar det vara redan när den andra gången infaller för då har man knappt hunnit märka att sommaren har börjat. Och gång nummer tre är det rejält sorgligt, då vet jag att det bara är 45 dagar kvar sedan är sommaren oåterkalleligen över. Så nu vet ni: det är tre gånger 45 = 135 dagar kvar, sedan är sommaren slut!

Ovido - Quiz & Flashcards