Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Koklara - 12 maj 2009 13:14

Som tur är verkar det som om jag kan hålla mig på benen idag också. På morgonen var Göran och jag hos 697 med vatten och foder. Hon är såpass glad och gjorde ett så bra resningsförsök att jag vill avvakta någon dag till med avlivning. Hon fick smärtstillande medicin och så får vi se hur hon mår i morgon. Jag sa att de inte ska försöka köra upp henne när de åker med foder i kväll, det är ju bättre om hon ligger ett tag till. Hon ligger så bra på gräset och vänder sig ofta så hon får ju inga tryckskador. Det är ju annars det som är problemet med kor när de blir liggande, de är så tunga att de snabbt får ödesdigra krosskador i musklerna av sin egen tyngd.

Därefter fortsatte jag direkt till en granngård där jag hade lovat att dräktighetsundersöka några kvigor med ultraljudsapparaten vi har på stationen. Jag hämtade den igår efter behandlingen. Med den kan man få ett tidigare besked, och då kan de ju släppa ut kvigorna redan nu och behöver inte vänta längre på dräktighetsbeskedet. Det gick bra, jag orkade utan problem, och sex av sju var dräktiga. Nu har jag inget mer jobb, bara lite att skriva klart. Men fr.o.m vecka 22 är det kö igen..

Nu ska jag vila tills klockan halv fyra, då ska jag möta Johan utanför sporthallen. Han har haft dans som Elevens val den här terminen och nu är det dags för uppvisning i samband med musikskoleelevernas elevkonsert. De är igång med första föreställningen just nu! Jag är rätt nervös. Det är ju inte särskilt lätt för Johan med dans, med Aspergers syndrom har man ofta  problem med motoriken, och Johan är en av dem som rör sig lite stelt och orytmiskt. Tufft av honom att klara att vara med över huvud taget. Första gången de hade dans så gav han upp och bara satte sig mitt på golvet och vägrade resa sig. Men då fick han feber på kvällen så han var väl ovanligt trött den dagen. Sedan gick det lite knackigt och de sa på skolan att han kunde få sluta om han ville. Men sedan sa han plötsligt att det var kul och att han hade bestämt sig för att se det från den positiva sidan!! Och då blev jag jätteglad såklart, för jag tror att det är väldigt nyttigt för honom, dels att träna motorik och också eftersom han håller på att få så dålig hållning av att han går kutryggig och tittar ner i marken på skolgården för att han tycker det är för mycket folk.

När första föreställningen är slut är det ingen mening att åka hem med bussen för sedan ska de samlas igen 16.45 inför föräldraföreställningen som är i kväll. Johans assistent var lite orolig över att lämna honom ensam då, så jag ska åka dit och möta honom. Vi har en reservplan ifall jag blir dålig och inte orkar, då ska jag ringa assistenten och så får de skicka hem honom med bussen och då missar han kvällsföreställningen. "Men då blir jag besviken" sa Johan, så jag ska definitivt orka! Jag tänkte att vi kunde åka och fika riktigt smarrigt i väntetiden, men Johan vill bara sitta utanför sporthallen och vänta säger han. Så jag får väl ta med mig fika till honom och sitta där jag också... Håll tummarna att han har en rolig dag! Jag har lovat honom att filma. Kanske kan jag också lägga in ett kort här lite senare i kväll?

Ovido - Quiz & Flashcards