Direktlänk till inlägg 23 mars 2009

Spira

Av Koklara - 23 mars 2009 11:30

”Veckans kofamilj” handlar denna veckan om Spira. Kon på bilden är 638 Spira. Spira-familjen är bruna kor. Liksom Gullan kom den första Spira till gården som en dräktig kviga, inköpt hos en granne som sålt korna. Denne granne hade haft drygt 20 kor, i en lagård av äldre modell, med träinredning. När Astrid Lindgren fick en djurskyddslag i 80-årspresent blev det plötsligt olagligt att ha kor i bås som var 2 cm kortare än lagstadgat. Några år kunde man få dispens men sedan var det tvärstopp. För de små gårdarna i skogs- och mellanbygd var det inte realistiskt att bygga om lagårn, ofta var djurägaren i 50-60-årsåldern och ingen tänkte ta över. Därför blev den nya djurskyddslagen dödsstöten för de små gårdarna i skogsbygden. De försvann alla under loppet av några få år. Det var en deprimerande process och jag undrar fortfarande om Astrid Lindgren var medveten om vad ”hennes” fina lag medförde. Det kan väl inte ha varit så hon tänkte? Visserligen skulle väl de gårdarna inte ha varit kvar nu i alla fall, med det låga mjölkpriset och dyra fodret kan ingen driva mjölkproduktion med så få kor. En och annan mjölkgård finns kvar i skogsbygden, då handlar det om någon ovanligt driftig människa som arrenderar alla grannarnas nedlagda lantbruk och har byggt en ny lagård. Skuldtyngda kämpar de och hoppas att det ska ordna sig till slut.

Vår granne sålde i alla fall korna och behöll kvigorna, seminerade dem och bjöd ut dem till försäljning året efter. Vi skulle köpa dem tillsammans med en annan granne. Vi skulle välja varannan. Eftersom Janne hade fastnat för en av dem och absolut ville ha henne så fick den andra spekulanten välja både nummer två och tre innan de började med varannan. Jag har försökt pressa Janne på hur han redan då kunde veta att 495 Spira var en så bra ko, vad var det han såg hos henne? Hennes pappa var en ungtjur, Sjöbredared, och hon hade inga särskilda meriter. Janne kan inte svara på vad det var, han tyckte nog bara att hon var grann.

Han hade rätt i alla fall, 495 Spira var en ovanligt duktig mjölkko. De andra kvigorna vi köpte då var helt värdelösa. 495 var låg och bred över korset, ett juver som blev lite för djupt med tiden, men med bra produktion och mycket bra halter av fett och protein. Hon var lite hårdmjölkad, och ganska svår att få dräktig. Tyvärr hade hon också höga celltal större delen av sitt liv, men eftersom hon mjölkade såpass bra så fick hon vara kvar ändå. Hon kalvade fem gånger och fick fyra kvigkalvar.

När hon kom till oss var hon dräktig med Backgård. Den dottern hette 442 Spira och var en stor ko som mjölkade jättemycket. Tyvärr var hon ful, alldeles för krokhasig, så hon var ju inte aktuell som tjurmoder fast hon med tiden fick ett mycket högt index. Hon var också väldigt svår att få dräktig, så den enda dottern vi har efter henne är efter en ungtjur, 2190 Svista. Hon heter 638 Spira och är nog den finaste SRB-ko vi någonsin har haft. Hon gör allt rätt, tar sig dräktig på första inseminationen, mjölkar runt 13000 kg om året, har alla provningar med bästa juverhälsa, äter och mjölkar utan krångel. Man kan stå och titta på henne och bara förundras över att en ko kan vara så fantastisk...Hon är i år dräktig med G Edbo. Hon har en dotter e. J Valon.

495 fick sedan en dotter, 515 Spira, efter en ungtjur som hette 1565 Svista. Det var en lustig ko, hon var liksom ett nummer för liten. Hon såg ut som en riktig ko fast i miniatyr. Hon mjölkade ju inte så mycket, men hon behövde inte heller lika mycket mat. Per kilo kroppsvikt hade hon nog ingen dålig produktion. Lennart kallade henne ”baggen” eftersom hon var så liten. Henne hade vi inte kvar så länge men hon fick en dotter och den sålde vi på export till Turkiet. Det var en av de första SRB-kor som fick komma in i Turkiet. Hennes pappa var en ungtjur som senare blev avkommebedömd med mycket gott resultat så man får hoppas att hon inte skämdes för sig.

Nästa dotter 495 fick hette 565 Spira. Hon var efter Eugen, en ungtjur som var resultatet av en kombination av en av de bästa kanadensiska ayrshirekorna och svensk SRB. Hon var stor, även hon lite krokhasig och lite hårdmjölkad. Men hon mjölkade väldigt bra, som de flesta Spira. Hon var en av mina absoluta favoriter. När hon utgick ur besättningen så var det för att hon blev för dålig i benen. Hon har också en dotter efter J Valon. Kanske dumt att jag tog honom till Spira-korna eftersom han inte har så bra nedärvning på ben han heller. Fast de ser inte så tokiga ut än i alla fall. 565 har också en dotter e. Tålebo, det tror jag var en bra kombination.

Den sista dottern 495 fick heter 594 och är efter 1203 Soukolo. Hon är en typisk Spira, hårdmjölkad och med bra halter. Tyvärr har hon inte särskilt mycket mjölk (det har de ju inte med den pappan...), men hon får vara kvar i alla fall, det är ju ändå en Spira.. Hon har bara fått tjurkalvar.

Sådär, nu har jag presenterat hela Spira-familjen på en enda gång. Så då behöver jag inte hålla på och tjata om Veckans kofamilj hela veckan. Men om jag orkar så ska jag berätta lite om Spira-döttrarnas olika rymningar. De har nämligen varit riktiga utbrytardrottningar nästan allihop.

_____________________________________________

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards