Alla inlägg den 28 mars 2009

Av Koklara - 28 mars 2009 09:40

Viltspårkursen idag blev inställd eftersom det har kommit så mycket snö. Trist, för nästa lördag lär jag inte orka... Idag ska jag göra ingenting, bara slöa och samla kraft till nästa behandling.

577 plingade i går kväll, jag lyssnade på henne eftersom hon inte åt höet jag gav henne när jag gick kvällsrundan. Det betyder att löpmagen är gasfylld och har förskjutits uppåt. Fast den låg inte så högt. I morse idisslade hon igen. Vi får se, kanske måste hon rullas i eftermiddag. Hon har ju varit svår att få igång efter kalvning, ätit halvdåligt vissa dagar. Egentligen så beror det kanske på att hon fick gå fram och tillbaks till kalvningsboxen och ha sin kalv kvar där i nästan en vecka eftersom det inte var någon mer som skulle kalva på länge. Det blev inte riktigt någon ordning med utfodringen... Men hon var ju som sagt krånglig förra laktationen också. Vi brukar inte ha problem med löpmagar men de sista kalvningarna nu har det varit lite svårt, 609 krånglade ju också. Vi har så lite hö i år, det räcker bara till något kilo om dagen åt de nykalvade, kanske är det därför? Men ensilage har vi tillräckligt, och av toppenkvalitet! Det kan ju också vara så att de här sista korna har fått lite för bra utfodring före kalvning, med för mycket bra ensilage.. Fast de har inte blivit feta.

Individjuverdagen i går var trevlig, roligt att träffa folk som jag inte träffat på länge. Jag rycktes med av situationen och tyckte att det var intressant och hade en massa åsikter, som vanligt. Jag är nog lite jobbig som publik på föreläsningar eftersom jag alltid har frågor, men samtidigt är det ju tråkigt att prata för folk som inget säger. Jag försökte tänka på att hålla igen i alla fall...

Nu ska jag gå en sväng med hundarna i snön.

________________________________________

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards