Alla inlägg den 18 mars 2009

Av Koklara - 18 mars 2009 13:10

Jodå, nu närmar sig våren, idag har Janne sett en stare. Det är hans favoritfågel, skulle stararna utrotas skulle livet inte vara detsamma för Janne. Förra våren byggde Janne och Johan en starholk efter beskrivning som Johan hittat på Internet, och den blev faktiskt bebodd! Erik hängde upp den i en björk som Johan kan se från sitt rum.

Idag har jag slagit på stort och åkt till stan och köpt nya cyklar åt Johan och mig. Nu duger det inte längre att bli skjutsad till skolbussen tycker jag, inte när det är ljust och soligt och vägen är torr och fin. Lite motion är ju heller inte fel. Johan visade mig i morse ett schema om levnadsvanor han har fyllt i som tema på idrotten. Som rörelse/träning har han fyllt i TV-spel varenda dag! Dessutom har vi ju ätit mycket köpepizza och annan färdigmat eftersom jag har varit rätt risig. Gissa om jag känner mig som en lyckad mamma?? Erik får använda min cykel, eller sin gamla, för jag tycker mig ha hört något mummel om moped från Göran och Janne. Han fyller ju snart femton, bevars.

Idag på morgonen kom de och hämtade tjurkalvar, det var skönt, nu blev en box tom och vi ska gödsla ut hela den avdelningen. Så jag ska gå ut och hjälpa till att flytta kalvar (och se till att det blir som jag vill ha det...). Nu har vi bara en kalvning kvar i vår, det är 617 som ska kalva i april. Egentligen brukar vi inte låta någon kalva så sent på säsongen, men 617 är ett specialfall, vi tyckte det var så synd att inte få ha henne kvar så vi seminerade henne en sista gång mitt i sommaren, efter att vi redan hade gett upp hoppet om henne. Tänk, den chansen tog hon!

Sedan börjar nästa säsong i juli. Det är faktiskt väldigt skönt att ha säsongskalvning. Visserligen blir det väldigt intensivt när de kalvar som mest, men det är skönt så här års att kunna tömma kättarna och tvätta dem. Och skönt för Janne att inte ha en massa kalvar att ge mjölk året runt.

_____________________________________________________

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards