Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Koklara - 10 mars 2009 12:20

Och jag mår fortfarande bra efter behandlingen. Blev väckt i morse när Janne ringde från lagårn att 609 hade nervös acetonemi. Det hade hon mycket riktigt. Jag hade inget kortison (ironiskt nog när jag själv ska äta burkvis med Betapred) men en påse glukos hittade jag. När jag hade skjutsat barnen till skola och prao så fortsatte jag till stan så nu har hon fått allt hon behöver och jag har gjort journalen klar också. Och journalen från gårdsbesöket jag gjorde igår. Här är det ordning och reda!

609 har haft svårt att komma igång efter kalvningen. Hon hade en "liten" (d.v.s. inte särskilt högt upp, vä) löpmagsförskjutning en dag när jag var nybehandlad med EC och inte orkade rulla ko. Så Lennart var ute och sprang med henne och det hjälpte bra, hon har ätit sedan dess men lite halvdant ibland och han har motionerat henne ungefär varannan dag och så har hon fått av vårt dyrbara hö varje dag.. Men hon vill ju mjölka så mycket så hon har ju blivit mager så det var ju inte helt oväntat att hon skulle råka ut för något sånt här. men nu går hon nog igång igen. Hon stod och åt när jag gick från lagårn.

 Jag tog en hundpromenad uppåt Nygärdet idag och ner på mossen. Zelda hittade ett gammalt ben i skogen och det var ju bra för då sprang hon inte riktigt så mycket. Jag är orolig för hennes vänster framben, hon hade en antydning till hälta igår och jag hoppas så innerligt att det inte ska vara något i den armbågen. Hon är så härlig och arbetsvillig så jag börjar bli riktigt sugen på att träna labrador. Johan och jag är anmälda till viltspårkurs i vår och så har jag också lust att åka på nybörjarapportering i Söderköping. Om jag orkar.

__________________________________________________________

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards