Direktlänk till inlägg 23 juni 2009

visuell kropp

Av Koklara - 23 juni 2009 12:42

Jag mår fortfarande bra, känner inget av strålningen ännu. Jag försöker applicera "positivt tänkande" på min kroppsuppfattning. I en tramstidning som jag läste i ett väntrum när jag skulle ta blodprov hade någon beskrivit sin lyckade bantningssmetod. Det gällde att visualisera en kropp sådan som man ville ha den, och föreställa sig att man hade den kroppen. Något i den stilen. Och jag tyckte att nu när jag mår så bra och liksom känner mig ung på nytt, efter att ha varit så gammal och sliten under cellgiftsbehandlingarna, så var det inget stort steg att föreställa sig att jag återigen har den ganska slanka starka kropp jag hade när jag var sådär 25. Jag kommer ju ihåg hur det kändes, och så lägger jag till lite om hur sund jag är... Och så tänker jag att jag är snitsigt kortklippt. Det går jättebra, jag går med spänstiga steg över parkeringen till onkologen och känner mig superfräsch. Dessutom har det lett till ändrade matvanor, igår när jag hade tidsbrist och tog hem hamburgare till kvällsmat så hade jag inte ens lust att äta min, den såg så onyttig ut..

Så idag när jag var på strålningen passade jag på att låna vågen. Jag väntade mig en viktminskning på flera kilo. Tji fick jag, det låg kvar lika eländigt som för en månad sedan! Dessutom fick jag en åthutning av damerna på strålningen, jag får absolut inte banta nu. Kroppen behöver så mycket energi för att orka med strålningen så jag får inte utsätta den för ytterligare påfrestningar. Men de tycker ju det är bra att jag mår bra och de säger inte att jag inte får vara med nu när vi kör hö.

 
 
Ingen bild

Erica/Lilltån

23 juni 2009 13:22

Nehedu lilla söta rara vännen,

gå ned i vikt kan du göra sen!
Det skadar ju inte att ändra matvanorna, men äta rejält det är ett måste.
Bantning är inget bra!
Tallriksmodellen är bra att ta till om du vill äta nyttigt, bli full med energi och få mer ork!

Och en hamburgare dör ingen av!
Skit i pommesen i sådanafall!

Tex när jag går på mcdonalds,
jag äter min goda stora hamburgare, men jag äter morötter och mineral vatten till!

Jag vågade också ställa mig på vågen, jag har gått ner två kilo, inte för att de syns, men det gjorde mig gott i hjärtat.

Jag var en vältränad tjej, nu är jag tjock och pluffsig efter alla år som sjuk och inte kunnat gå.
Men vet du vad, det kan man gå ned sen,
och jag är fortfarande snygg! *fniss*

Det handlar om att se på sig själv på ett speciellt sätt, som det du pratar om lite grann.
Tänker du att du är snygg, du utstrålar du självförtroende, och då glänser sin själ och du blir snyggare än aldrig förr!

Plus kilon eller inte, det är inte det som gör en person fin, det är en persons inre!
Det kommer jag alltid hävda. :)

Varmaste Kramar Erica

 
Eva

Eva

23 juni 2009 13:54

Exakt samma kommentar fick jag, när jag sa att "det finns ju mycket att ta av" (=taskigt placerade fettvalkar).
"Så får du inte tänka nu, nu behöver kroppen all energi och ork som finns till att återhämta sig", svarade sköterskan.
Det är kanske något man ska tro på då!
Skönt att höra att du mår bra! Ta inte i för mycket bara, det straffar sig har jag märkt.

http://lady-in-wig.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mor

23 juni 2009 17:25

Älskling, att de inte säger att du inte får vara med betyder ju inte att du får anstränga din kropp hur mycket som helst! Lova att vara rädd om dig!
Apropå din slanka starka kropp - minns du när Dick gick och drömde om att skulptera dig som en karyatid (grekisk kvinnofigur som bär upp ett tempeltak, tror jag) och ha dig på vår veranda, när han höll på att bygga den? Han tyckte att du var så vacker, och det tycker jag fortfarande att du är. Det finns en dikt av Hjalmar Gullberg, som börjar: "o, sköna karyatid i trasor ---", men jag minns inte mer av den. Jag ska leta upp den.
Kramar från mamman som tänker på dig hela tiden.

 
Ingen bild

KoKlara

24 juni 2009 10:45

Haha, jag kommer ihåg det, det var nog mina muskler han blev imponerad av? Men vad jag menar är ju just det att det inte spelar någon roll hur jag ser ut egentligen, jag lyckas dupera mig så att jag känner mig nöjd och det är huvudsaken.

 
Ingen bild

mor

24 juni 2009 22:27

Jag har hittat den där dikten av Hjalmar Gullberg och kan inte låta bli att dela med mig den till dig och Erica/lilltån och Eva och alla ni andra som med stolt hållning bär era bördor:

Bara en kvinna

Bara en kvinna med sin vattenkruka:
omvärvd av fåglar skrider hon. Det höga
kärlet balanserar på hjässan och
förlänger statyn. – O,

sköna karyatid i trasor, du som
släcker mannens dagliga törst och barnets!
Sådant är adel: att med hållning bära
också det tyngsta.

Skulle du orkat, om ej dessa svaga
hjälpare kom på vingar för att lätta
bördan av det lidande som är lagt på
människans huvud?
Kramar från mamman som tänker på er allihop hela tiden

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards