Alla inlägg den 19 juni 2009

Av Koklara - 19 juni 2009 18:24

Ja, det blev inte så mycket midsommarfirande i år. Jag har gjort i ordning en ny hage till korna, återväxt som redan är kanonfint bete. Det är något som jag verkligen älskar, att få släppa in korna på ett nytt gott bete. Jag kan stå en lång stund och bara titta när de betar sådär girigt, jag känner mig så nöjd då.


Janne har redan börjat slå för hö. Och så har vi varit lite osams, Janne bad Erik vända höet och Erik hade inte lust. Och jag tycker inte att man ska tvinga barnen att arbeta (fast det är ett litet jobb som bara tar en halvtimme). Så Erik fick sitta vid datorn. Men han vände höet sedan i alla fall, för att han ville. Och nu har vi återigen fått upp på tapeten att det behövs en strategi för de närmaste åren. Vi måste klara att driva gården utan att Erik blir oumbärlig, han måste få ha sin frihet att leva sitt eget liv. Fast han är redan oumbärlig, för han är den ende av oss som klarar att vända hö med den nya traktorn för man ska ställa in flytläge på något konstigt sätt. Det har blivit med traktorer som med mobiltelefoner, det är bara ungdomar som orkar lära sig hur de fungerar...


Och så är jag besviken för att ingen av killarna ville följa med till midsommarfirandet i byn. Det brukar vara så mysigt, lite som en gammaldags nöjespark med luftgevärsskytte, straffsparkläggning, m.m Och dans kring stången förstås, med byns egen dragspelare och allt. "Det är för tioåringar" sa Erik. Och Johan ville inte heller. Jag kunde ju inte åka ensam! De är väl helt enkelt för stora för Små grodorna...


Vilket också för mig in på en undran - var håller grodorna hus? Förra året var det ett förfärligt kväkande från dammen så här i början på sommaren. Jag hade tänkt att jag skulle smyga mig på dem i år och ta lite kort. Men det är fortfarande knäpptyst.


Hoppas ni alla har en bra midsommar! Vi har i alla fall ätit sill och färskpotatis och allt sånt. Och Fias goda jordgubbstårta. Johan är hönsvakt åt grannen och idag var det tre ägg!

Ovido - Quiz & Flashcards