Alla inlägg den 5 juni 2009

Av Koklara - 5 juni 2009 09:53

Tro det eller ej men i går kväll när Janne och Göran kom hem efter sitt kvigletande så stod sex kvigor i vårat kors, 200 m från husen, där uppfartsvägen börjar!! De ringde in till mig och när Erik och jag kom ut så var Janne på väg upp med kvigorna efter sig. Vi försökte mota in dem på logen, men vi blev lite för ivriga så de kände sig pressade och bröt sig ut och for iväg. Göran ringde Lennart som också kom och hjälpte till. En och en halv timme senare när vi hade motat dem tillbaks och de hade vänt åt fel håll bra många gånger (och trampat i en grannes trädgård dessutom), stod vi åter utanför logdörrarna. Trötta och genomblöta, både vi ock kvigorna. Med list och tålamod lyckades vi den gången få in dem först på logen, sedan i lagårn och till slut i en box. Så nu är de i tryggt förvar och vi är tillbaks på ruta ett, nu måste de ju köras ut till hagen igen. Om vi törs! Dessutom saknas fortfarande de fyra andra. De är troligen kvar i närheten av hagen. Jag har åkt omkring och letat efter spår nu på morgonen men inte sett något. Fortsättning följer...

Det är roligt att jag orkar detta så bra! Jag får taxotere-ont i benen på natten efter att jag har gått så långt, men med en Panodil så sover jag ändå. Kanske om jag har tur så går jag också av mig något av de extra kilona redan nu!!

Först när jag stod i duschen för att tina upp efter detta äventyr kom jag ihåg att det var grillkväll på veterinärstationen! Trist att jag aldrig gör något kul! Fast det var ju ösregn så riktigt jättemysigt kanske det inte var... Och jag hade egentligen inte anmält mig heller, misstänkte ju att det skulle vara ensilageskörd den dagen. Det hade förstås varit det allra bästa, men tyvärr. Idag regnar det också.

Förresten kom jag att tänka på att ni som läser kanske tycker att det är lika intressant att jag skriver om min nya dammsugare som om kvigor och ensilage-skörd! Jag tror att alla tycker att dammsugare är mycket tråkigare än kor, men det är ju min prioritering. Den är jättebra. Det är lite jobbigt att sladden inte vindar in sig, men det är bra att det är en jättelång sladd, .

Ovido - Quiz & Flashcards