Alla inlägg den 2 juni 2009

Av Koklara - 2 juni 2009 19:33

Efter lunch kom det lite regn, inga stora mängder men tillräckligt för att vi skulle bli tvungna att sluta upp. Men vi hade bara ett lass kvar på slag. Det kom bara en liten skur och i morgon ska det bli uppehåll så Janne slog lite till. Vi "småkör" bara, slår lite i taget och på gärden där vi vill komma åt återväxten snabbt, för att korna ska få beta den. De stora gärdena sparar vi tills det blir bättre väder. Om det nu blir det.. torsdag och fredag ska det regna står det nu i väderprognosen. Näringsvärdet sjunker snabbt nu i fodret, och om vi måste hålla still några dagar så får vi en otäck skarv i silon där det kan bli dålig kvalitet på fodret, så att korna blir sjuka när vi kommer dit i vinter. Än är det dock ingen fara, det vi har kört hittills är bra. Bilderna är från igår.

I lagårn är det fortfarande rätt stökigt när vi tar in och ut korna. När man öppnar från hagen så kommer alla i full galopp och en man måste stå och vakta så det kommer lagom många, och sedan stänga om de andra. De unga korna har ännu inte lärt sig hur det går till att ta sig ut och med huvudet i grinden till foderbordet sommartid. Vi fäller ner en grind så att det blir självlåsande grindar på sommaren. Då måste de höja upp huvudet när de går in, istället för att gå in i nederkant som de gör på vintern. Det tar några dagar för dem att lära sig (en del lär sig förstås direkt, även bland kor finns det de som har lätt att lära sig). I kväll har de i alla fall gått ut på betet och börjat äta istället för att bara springa omkring och skrika. Kor blir så upprörda när det händer något nytt. De vill helst att allt ska vara som vanligt, alla förändringar är jättejobbiga tycker de. För dem är det i alla fall skönt att det är mulet i kväll. I går gick det åt en hel tub med solskyddsfaktorsalva, spenarna måste smörjas dagligen i början, de blir så lätt brända och då är det inte roligt att bli mjölkad. Eller att mjölka.


Jag mår bra. Jag riktigt njuter av att må så bra. Tänk, nu har det gått tre veckor sedan senaste cyton, och JAG SKA INTE DIT IGEN! Jag ska fortsätta må bra!!! Nu är jag pigg också, och tycker det är roligt att vara med och jobba. Jag har fått träningsvärk i benen, men det är väl bara bra... Tids nog blir jag väl trött igen av strålningen, men just nu gäller det att ta vara på den här "må-bra-tiden". Jag har slutat med sjalar och "buff" på huvudet nu, det finns ju faktiskt lite hår! En keps har jag ibland, så att folk inte ska behöva bli illa berörda. Däremot glömmer jag att de kanske tycker att det ser obehagligt ut att jag bara har ett bröst. Jag använder inte lösbröstet när jag bara är här hemma på gården, det har jag bara "till fint". Jag känner mig mer oöm och ledig utan protes. Men det ser kanske obehagligt ut att titta på? Det lär jag väl inte få veta, förmodligen är det ingen som kommer att våga säga något om det...

Ovido - Quiz & Flashcards