Alla inlägg den 14 juni 2009

Av Koklara - 14 juni 2009 14:55

I morse hade jag och Göran lagårn så att Janne fick sovmorgon (för första gången sedan förra hösten?). Det var för att Janne skulle orka köra slåtterkrossen hela dagen eftersom de har aviserat bättre väder åtminstone fram till onsdag. Men det regnade hela morgonen. Nu har det äntligen klarnat upp och nu är det riktigt torkväder med blåsigt och soligt. Äntligen! Tornet är ju täckt men vi kommer väl att täcka av igen i morgon fm. Och sedan gäller det att köra så mycket vi orkar om vi nu bara har några dagar på oss..

Igår när jag kom till hagen där det en gång i tiden var tio kvigor men där det nu är tre kvar (!) så såg jag en liten svart kviga utanför staketet. Jag blev så glad och trodde att det var 745. Men tji! det var 743 som hade trasslat sig ut, hon ser nästan likadan ut. Jag hatar verkligen den hagen nu, jag har varit där varenda dag de senaste veckorna. Inget växer det i den heller fast den knappt blivit betad ännu. Bara smörblommor så långt ögat når. Smörblommor är nästan det värsta ogräset jag vet. De förstör verkligen ett bete. I år är det värre än nånsin tycker jag. Kanske betade vi den hagen för hårt i höstas? Smörblommorna verkar trivas när det är näringsbrist. Förr när man gödslade lite i hagarna var det aldrig sådär mycket smörblommor. Jag gillar förresten inga gula blommor. Här finns en massa praktlysing i rabatterna och den vill jag helst utrota, men det är inte så lätt. Ett undantag finns dock, den vackra dagliljan som just har slagit ut, det är en av mina absoluta favoriter.

Ovido - Quiz & Flashcards