Alla inlägg den 30 juli 2009

Av Koklara - 30 juli 2009 19:04

Två kor till slakt i morse. Ingen som det direkt var svårt att skiljas från. 523 Berta har visserlligen varit en duktig mjölkko, men med lite dålig juverhälsa, och på sista tiden har hon varit rätt skruttig. Hon var gammal och var rätt stel i lederna (tur att man inte är mjölkko). 699 Orsa var en förstakalvare men hon började sin karriär med ett livmoderframfall (som jag lade in, nybehandlad, vi pratar än om hur det egentligen gick till..). Hon mådde bra ett tag efter det men sedan började löpmagen spöka. Hon har fått högersidig löpmage gång på gång, vi har kunnat lösa den med "lastmaskinstricket" och hon har ätit och mått bra ett tag (men fortfarande plingat) och så har hon rätt vad det är slutat äta igen. Rulla henne har inte heller gått. Men idag var hon särskilt pigg och glad så visst kändes det lite trist att skicka henne, men vad gör man, sådär kan hon ju inte fortsätta. Jag lade in en stående anmälan på två kor var tredje vecka fram till jul, nu börjar ju kalvningarna komma så nu måste vi börja skicka iväg de som inte ska vara kvar.


Idag har vi släppt ut fem kor i vår "kalvningshage", och jag skulle inte våga slå vad om vem av dem som kalvar först, det kan bli precis vem som helst. Lennart är nervös för att de ska kalva allihop i morgon eftermiddag när jag åker med Johan till Kristianstad, det skulle ju vara typiskt. Men Erik är hemma, han har lovat att hjälpa till i lagårn.


Vi har packat klart idag, Johan och jag, och gått igenom allt hoppas jag. I morgon blir det en hektisk dag. Efter lagårn ska jag till sjukhuset. Erik ska också med och gå upp till hörselvården, en hörapparat gick sönder igår och så behöver han nya insatser. Han har dessutom problem med att det blir för fuktigt i hörselgången, nån sorts vätskande eksem verkar det som om han har..


Ja, sedan ska vi hem och äta, ta in korna och knappa in dem i fodervagnen och sedan åker Johan och jag. Det är väldigt nervöst att släppa iväg honom sådär, men han vill ju så gärna och jag hoppas det blir jättekul. det kan faktiskt bli hellyckat, han ska vara med på en TV-spelsturnering, och det är ju det roligaste han vet.


 Tyvärr missar vi viltspårkursen som börjar höstpasset just den här helgen. Och på våra marker ska det vara har jag lovat. Men de klarar sig ju själva, de har varit här förut och har tillochmed kartor. På lördag kan jag vara med.

Ovido - Quiz & Flashcards