Alla inlägg den 9 juli 2009

Av Koklara - 9 juli 2009 19:30

Idag kalvade 627 Krona. Men jag hann inte ta någon bild för hon hade dröjt sig kvar när korna skulle in och Janne hade lagom hittat henne när jag fick bråttom till strålningen. Då hade hon inte kalvat ännu, och när jag kom hem var allt klart och kalven en (tjurkalv efter Tålebo) redan i sin box. 627 är också medelmåttig, har i snitt 10454 kg ECM på 1 år och 11 mån. Hon är ganska nervös som alla Krona, och fruktansvärt håröm, det går knappt att rykta henne. Hon är efter en ungtjur, 2134 Botans.


639 mår inte bra idag. Det är något knas i höger bakspene, jag har tagit prov för odling och behandlat henne med inflammationshämmande medicin så länge. Hon är stel i benen också så hon har fått kalk och magnesium också, det kan ju vara magnesiumbrist. Kalvningen är en stor omställning för kroppen och mineralbalansen rubbas lätt.


Jag har jobbat idag på förmiddagen och det fungerade bra. Riktigt roligt att komma ut lite. Men jag är ju långsammare än normalt. Och nu efteråt är jag rejält trött. Så ikväll ska jag gå och lägga mig tidigt.

Ovido - Quiz & Flashcards