Alla inlägg den 19 augusti 2009

Av Koklara - 19 augusti 2009 19:41

En fantastisk dag! Soligt och blåsigt, riktigt torkväder. Janne har tröskat hela skattgårdsgärdet och kornet ger så bra och är så torrt så det är långt över förväntan! Hela torken är full! Jag gick direkt till lagårn när jag kom hem, så att Janne kunde fortsätta att bara köra och köra.

Gården jag var på var verkligt fin och välskött, men tyvärr med stora problem med halta kalvar. Mina teorier jag haft innan jag kom dit höll inte, jag fick revidera alltihop redan när jag hörde anamnesen. Nu är jag mest inne på att det är ett smittproblem. Jag tog en massa prover, tillochmed jordprover på vackra strandängar utmed Bråviken. Tyvärr är jag totalt inkompetent när det gäller Culturette, jag har redan upptäckt att jag använde fel transportmedium... Hoppas det går att få vettiga svar ändå... Jag lyckades åtminstone också med att aspirera ett prov från en icke brusten böld (bilden), och det skickade jag i blodprovsrör så det borde väl gå att odla. Fast de var tama så fick vi söva kalvarna för att kunna hålla på med deras fötter.

Tyvärr är väl inte det största problemet att konstatera att det finns en smitta, det kan man redan nu säga ganska säkert. Problemet är hur man ska kunna hantera smittan, det är nödvändigt att få ner smittrycket och arbetsinsatserna på gården kommer att bli närmast orimliga hur man än gör.  

Ovido - Quiz & Flashcards