Alla inlägg den 4 augusti 2009

Av Koklara - 4 augusti 2009 08:41

Igår fick 606 göra 563 sällskap i kalvningshagen, hon hade börjat fylla i juvret rätt ordentligt så vi misstänkte att hon tänkte kalva lite tidigare än beräknat. Minsann, att det var en svart liten kalv i hagen i morse! Tyvärr en tjurkalv e. Rakuuna än en gång. 606 Bojan e. Björinge, mf Häradsköp, är en av de allra finaste korna vi har, jag tror att jag har skrivit om henne för länge sedan? Hon har en exteriörbedömning: juver 83, ben 83, kropp 84, helhet 83! På 2 år och 10 mån har hon mjölkat 12 878 kg ECM. De senaste 12 mån har hon mjölkat 14349 kg ECM.

Kalvningsförlamning fick hon såklart också på eftermiddagen, jag gav henne kalk innan jag tog in korna. Det har varit mycket sånt nu, jag tror det beror på att vi har korna på Stora mossen. Mineralbalansen i en mosse är annorlunda. Inte så mycket att göra åt, vi får försöka ha sinkorna i kalvningshagen längre tid i förväg. Magnesiummineraler får de ju allihop, så där kan vi inte göra mer.


Ensilagekörningen till plansilon har gått jättebra. Det är nästan fullt nu. Några lass till med klöverrikt foder behöver få plats. Nervöst är det på slutet när de kör och packar när det är så högt...

Nu slår Janne på mossarna, vi tänker försöka ta en andraskörd med hö! Ett förskräckligt skördande den här sommaren, det går i ett tycker jag. men man får inte gnälla, nu har vi gott om foder till vintern och det blir ju tredjeskörd också! Korna ska få beta en hel del tredjeskörd, det är ju också en bonus. I morse var jag i stan och hämtade täckplast till plansilon och då köpte jag också tråd och stolpar för att kunna bygga tillfälligt staket på en fin andraårsvall som de ska få beta. Härligt!

Ovido - Quiz & Flashcards