Alla inlägg den 17 augusti 2009

Av Koklara - 17 augusti 2009 17:36

En intensiv vecka. Jag är så glad att det blev av. Det är en stor tillgång i livet, att få tillhöra detta gäng av syskon och syskonbarn. Johan har också deltagit mer än jag hade vågat hoppas.

Och så har vi sett ett fantastiskt fint föl...

Idag har jag varit i stan och fått implantat igen, det ska jag nu ha var 28:e dag i många år (att ta blodprov var såklart ingen vits, det trodde jag ju inte heller, nu när jag får dessa medicinerna så går det ju inte att se ifall jag är i klimakteriet eller ej).

Jag tog också hem spetsar och skär till plogen, och Erik och Göran har satt för traktorn och bytt spetsar. Sedan satte jag och Göran upp elstängsel runt magasinsgärdet där korna ska få beta tredjeskörden. Lennart hade redan satt upp trästolpar i hörnen så det var ett lätt jobb att sätta upp det sista. Göran fick köra med trådrullen på flaket, det tyckte han var en smart lösning. Det är Eriks idé från början och det är kul att det funkar så bra. Det är bara att köra ett varv på gärdet och gå bakom och sätta upp småstolparna! Ska bli härligt att se korna komma ut där i morgon bitti. Detta skulle ju varit gjort för längesedan men de har inte hunnit i veckan. Men de har börjat ge korna rundbalsensilage inne under mjölkning, jättegott!

Det har varit mycket strul medan vi har varit borta, kvigor på rymmen, trasig fodervagn mm, sånt som alltid händer just när det passar som sämst. Nu är läget under kontroll igen och det är ju huvudsaken. Gödseln är utkörd på vallar som ska plöjas upp och på den stora förstaårsvallen, den ska inte skördas mer i år.

638 Spira har kalvat. Tyvärr blev det en tjurkalv, e. G Edbo. Janne vill att jag ska fråga avelsansvariga om den är intressant som avelstjur, men det är nog ingen idé, hon har ju inget högt index. Men en fantastisk ko är det. Hon gör allt rätt och har aldrig varit sjuk. Man kan stå stum och bara beundra henne en lång stund. Hon har nu mjölkat 13660 kg ECM i snitt, på 1 år och 11 mån. Detta var hennes tredje kalv.

670 Krona har också kalvat och det blev förstås en kvigkalv. Fader är en ungtjur som heter Breeze. 670 Krona har Gothem som morfar och är själv e. Strandskogen. En lugn och trevlig liten ko som nu fick sin andra kalv.


Klövverkaren ringde i morse och ville att jag skulle följa med till en gård utanför Norrköping som har problem med kalvarnas klövar. Mystiskt. På onsdag ska vi dit. Jag har förgäves försökt få tag på lite expertis idag för att vädra några olika teorier om vad det kan vara. Jag har aldrig sett något liknande som det han beskrev.


I morgon är det möte på Johans skola. Jättebra gjort av dem att ställa upp på ett extramöte mitt i värsta skolstartsrushen! Hoppas det blir bra! Madelene kommer från hörselvården också - hon är verkligen fantastisk! Hon har ju dessutom "Aspergerkompetens" också så hon är ju en verklig tillgång.

Ovido - Quiz & Flashcards