Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Koklara - 6 augusti 2009 19:58

Nu är det faktiskt fusk för det här är också gårdagens kalv. Jag var uppe på ett bete i skogen och tittade till 603, som skulle kalva om en dryg vecka. Vi har ju inte haft tid att hämta hem henne i allt detta skördande. Men hon hade just kalvat, och nu fick vi äntligen en kvigkalv e. Rakuuna! Nu tror jag inte vi har någon mer dräktig med honom så det var ju på tiden. Men vi fick ju en kviga i våras också, när 653 kalvade. 603 Orsa är e. Strandskogen, hon har mjölkat 11725 kg ECM på 2 år och 10 mån, alla prov i bästa juverhälsoklassen. En snäll och oansenlig liten ko som inte gör något väsen av sig. Dotter till 375 som var min favorit av våra Häradsköpskor, hon hade 5,6 % fett i snitt (!) och var jättesnygg.

Medan jag mjölkade så hann de både hämta hem ko och kalv och täcka plansilon. Och Göran vände hö. Idag har de kört in hälften ungefär, det blir nästan tusen balar till. Vilket klipp! Förra året var första gången vi provade att köra in hö som andraskörd och det gick så bra så det gav mersmak. Då var det för att vi hade så lite. I år är det tvärtom för att vi har så mycket ensilage redan så vi vill inte ha en massa rundbal också, då är det bättre med hö.

Jag har jobbat idag på förmiddagen. Hade ett besök bokat, och när jag var klar där så hade jag fått sms med förfrågan om jag kunde höra av mig till en annan gård bara en bit därifrån. Vilken service de fick, jag kom direkt! Så nu känner jag mig ganska nöjd. Det är roligt att träffa mina gamla "trogna kunder" igen. Och de är glada att se mig och säger att jag ser pigg ut och att jag är fin i håret... hmm.. Men det känns ovant att jobba och jag känner mig väldigt "ringrostig". Förresten skulle vi behöva en veterinär här hemma också för vi har fått höga celltal vi också. Det blir ju lätt så när det är många kor som håller på och sinläggs, och nykalvade samtidigt. Annars måste jag säga att för tillfället är våra kor i fin form. Klövarna mår mycket bättre nu när det är torrare ute, alla äter bra och snart ska de få nytt bete igen.


Och på kvällarna åker vi och badar Erik Johan och jag och hundarna.

Ovido - Quiz & Flashcards