Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Koklara - 1 augusti 2009 18:43

Jodå 635 hann kalva igår innan jag åkte iväg med Johan, det var ju bra. En tjurkalv. Det var Rakuuna som far så det var ju synd att det var en tjur. 635 är en medelmåtta, SLB, efter en ungtjur och jag har inte lust att skriva mer om henne. Det lär jag få göra i alla fall senare för jag blir väldigt förvånad om hon kan hålla sig frisk i juvret.


Johan och jag hade planerat hans packning jättenoga så han var resklar när jag kom från lagårn. Vi hade en trevlig tågresa och kom fram i lagom tid. Jag blev väldigt imponerad av det trevliga mottagandet som vi fick av "smasharna", och vi hann gå ut och köpa en kebab också så att han hade fått lite mat i sig innan jag åkte. Så långt var allt gott och väl, och på mitt sms "var kebaben ok?" fick jag svaret "jag är mätt och glad :)".

 Mindre kul blev det mitt i natten när jag fick sms:et "jag glömde plånboken"!! Jag förstod ju att han var desperat för man skulle betala lite för att delta i turneringarna. Det var svårt att kommunicera med enbart sms, ibland stängde han bara av telefonen, och om jag försökte ringa så stängde han bara av. Jag fick kontakt med en av killarna som var arrangörer och fick klartecken att det var helt ok om jag betalade i efterhand när jag hämtar. Hur kunde det hända? Jag såg ju honom hålla på med den och med jackan när jag hade sagt till honom att lägga den i fickan, men jag dubbelkollade inte. Nu är vi en erfarenhet rikare både Johan och jag.. Som tur är behöver han inte pengar för att köpa mat och sånt, han har mycket mat med sig. Det värsta var väl knäcken som det blev, just när han kände sig så glad och självständig. Fast idag har det varit bättre, han har deltagit i turneringarna (fast åkt ut rätt omgående tror jag...) och har "lagom kul".

Nu har jag fått nya problem för alla tåg är plötsligt fullsatta i morgon! Igår upptäckte jag Veolia, ett nytt dumt påhitt, typiskt med såna där privata som bara vill ta det gottaste och struntar i att det är en samhällsservice med transporter. De kör den populäraste sträckan på den populäraste tiden och bara det. Och redan nu blir jag kanske tvungen att använda dem... Men inte heller det är riktigt bra för jag kommer för sent fram till Kristianstad. Får nog fundera lite mer på hur detta ska lösas.


Efter lagårn i morse fick jag skynda mig till skogen och viltspårskursen. De gulliga människorna hade lagt ett spår åt Zelda fast jag inte var med, det var väl lite som tack för att de fick använda vår skog. Hursomhelst så var Zelda fantastisk, hon gick spåret helt perfekt, ringade lugnt och förståndigt vid vinklarna. Jättekul! I mitten av september blir det tävling.


Medan vi mjölkade i morse gick 611 Sara och krystade i kalvningshagen. Hon fick komma in sedan och det blev en kvigkalv, det var roligt. Den kom baklänges och behövde lite draghjälp, men det fixade Göran och Janne, de är hemma nu, kom i natt. Fader till kalven är 1967 Andersta. 611 själv är e. 1910 Sperringe och en riktigt trevlig ko. På 2 år och 9 mån har hon mjölkat 11421 kg ECM. Exteriörbedömningen är juver 81, ben, kropp och helhet 82. Hon har lite brett mellan framspenarna som alla Sperringe, men inte så att det är störande. Jag tog ett kort på henne och kalven men det blev inte bra så jag lägger in ett kort från i vintras. Kalven har inte diat själv ännu så jag ska gå ut nu och titta till dem.



Ovido - Quiz & Flashcards