Direktlänk till inlägg 5 september 2009

hu

Av Koklara - 5 september 2009 09:45

Det är jobbigt att jobba, så är det. Jag har egentligen ett förfärligt jobb. Igår körde jag på distrikt för första gången sedan sjukskrivningen. Det började så bra med en klövspalt och en mastit. Det var trevligt att komma ut och åka och folk sa att det var roligt att se mig igen. Vädret var vackert och jag var inte stressad. Sedan hade jag bara en hästvaccination kvar på vägen hem så jag passade på att stanna och handla och gratulerade mig själv till en lagom lättsam första dag. När jag var på parkeringen utanför bilen så ringde en som hade hittat en sinko med mastit i en hage. Rätt långt bort men ungefär där jag nyss hade varit. Det var bara att sucka och åka tillbaks igen. Sedan vaccinerade jag hästarna och åkte hem. Hann packa upp det jag hade handlat, då ringde en upprörd dam: "jag är på jobbet, de har ringt och säger att min häst har skadat sig förfärligt i hagen, vad ska jag göra"! Hu, det är sådant som får magen att knyta ihop sig. Vi stämde träff i stallet som egentligen bara var en lada där hästarna kunde gå in. Hästen hade fastnat med benet i ett elrep från stängslet. Ett nytt och fint rep som naturligtvis inte hade den goda smaken att gå sönder utan istället hade gnagt sig igenom allt i hasvecket, ända in till glidlederna. Hu, som sagt.

Jag ringde till det stora djursjukhuset och frågade om de kunde ta emot den och till min stora lättnad tyckte de också att det var bäst så. Jag minns en annan gång, med en häst med ett liknande sår, när de bara sa "det kan du göra lika bra i fält" och jag fick hålla på i många timmar och sy. Det är så svårt att droga hästarna lagom och bedöva bra så att de står stilla medan man syr. Jag hatar skadade hästben. Dessutom spricker det alltid i hasvecket och blir en massa svallkött så att man får hålla på och åka dit och känna sig som att man har misslyckats helt.  Usch. Och så hade jag klantat mig med telefonerna, glömt att koppla isär dem så de som skulle ta över jouren fick en massa besvär. Nå, jag lade ett rejält bandage så hästen såg lite trevligare ut, och gav den lite olika mediciner och sedan skulle de åka till det stora djursjukhuset, och jag åkte hem. Efter en dryg timme ringde de och kunde inte få på hästen på transporten! Jag gav lite "goda råd" och så började vi prata om hur vi skulle göra med hästen om de inte fick på den. Det hörde Göran och han kommenderade mig att stänga av telefonen eftersom det inte var jag som hade jouren. Och det gjorde jag men därför fick jag ligga vaken hela natten med ångest och fundera på hur det hade gått...

Idag på morgonen har jag ringt till han som hade jouren och fått veta att de ringde honom men sedan hade de fått upp hästen på transporten innan han behövde göra något åt saken, så det var ju bra. Och jag har ringt det stora djursjukhuset och de hade inte hunnit göra något med hästen ännu för de hade haft flera kolikhästar i natt. Nu grunnar jag på om det kanske ändå hade varit bäst att bara ha hästen kvar hemma bandagerad och låta såret granulera ihop bäst det kunde, det fattades så mycket hud så det kommer ändå aldrig att gå att sy utan att det spricker. Men om det blir komplikationer med lederna så är det kanske bäst att den har varit på djursjukhus..


En rolig sak har jag i alla fall att berätta om: Erik berättade att han hade fått MVG på hemkunskapen där uppgiften var att komponera en egen middag med kyckling. Han hade kokat filéerna i en sås med tomatpure och oregano och till det klyftpotatis och en kall sås med youghurt och gurka och vitlök. !!! Detta är min son! Erik och jag brukade roa oss med att försöka få ihop tio maträtter som han ansåg var ätliga. För att komma upp i tio var vi tvungna att räkna in havregrynsgröten. Och falukorv var med i minst fyra olika varianter! Men han har ju ofta fått ställa sig och göra sin egen mat för att han ansåg att våran var oätlig, så han har ju fått träna lite extra på det viset..

 
 
Ingen bild

LE

5 september 2009 17:35

En häst mindre att oroa sig för i helgen, bara 17986 st kvar som kan sprätta upp bakben och äta konstiga saker så de får vansinnigt ont i magen..... Vad gäller telefonerna så kan jag trösta dig med att ingen brukar komma ihåg att koppla isär dem :-) Jädrans Telia som tog bort vidarekopplingsfunktionen! Ha det så bra i helgen!

 
Ingen bild

KoKlara

5 september 2009 18:14

Nu har jag fått veta att hästen är ihopsydd så gott det gick, men fyra stygn sprack redan när de bandagerade och det kommer att bli massor av svallkött såklart, som vanligt. Men de hade spolat leder och fått rensa bort en massa vävnad som var så krossad och nekrotiserad så det hade aldrig gått att få det lika bra i fält tyckte de på djursjukhuset. Bra. Hoppas alla hästar håller sig lugna nu hela helgen!

 
Ingen bild

mor

5 september 2009 22:24

Älskling, tacka Göran från mig för att han fick dig att stänga av telefonen.
Du behöver inte göra allt; du behöver ta hand om dig själv!
Och Erik, min älskade! SÅ jag längtar efter att han kan komma hit och tillsammans med mig laga mat åt mig och honom (och gärna fler förstås!)
Kramar från mamman som tänker på dig hela tiden

 
Ingen bild

KoKlara

6 september 2009 10:08

Haha, det kan du nog glömma. Han tänker aldrig mer orka sådär mycket jobb...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards