Alla inlägg den 6 september 2009

Av Koklara - 6 september 2009 20:16

Dagens kalv föddes igår. Jag var hos kvigorna i hagen igår och då hade hon kalvat. Och en av de andra var redo för kalvning hon också. Vi som hade tänkt att vi skulle gå hem med dem över de tröskade gärdena, nu fick vi åka och hämta djurtransporten idag. Den svartvita kvigan som var kalvfärdig igår hade kalvat, henne hittade vi snart. Och de andra gick lugnt och betade i närheten. Men den helbruna kalven som jag ju bevisligen hade sett kvällen före (kortet tog jag då), den var totalt försvunnen. De gör ju så kalvar, de ligger och trycker nånstans i närheten. Så vi letade. Och letade. Och letade. Erik och Johan var också med. Till slut gav vi upp, efter ca tre timmar. Vi bestämde oss för att ta hem den svartvita och åka dit igen på kvällen. Medan Göran vände djurtransportten gick jag en sista sväng mellan några buskar - och där ligger kalven!! Han for upp förstås med full fart när jag närmade mig men jag gick från bortsidan så han skulle springa mot mamma och det fungerade. När vi skulle mota dem mot djurtransporten vände kon och gick rakt ut i buskarna igen. Hon gick tillbaks med kalven till samma ställe och muade bestämt åt den - här ska du vara. Det där beteendet ser man ibland på rådjur. Om man kör slåtterkross och får syn på ett kid som ligger i gräset och trycker och motar ut den därifrån så kan man få se rågeten gå ut med sin kid till samma ställe igen och stampa med foten - ligg still! Konstigt. Men vår kviga hade ju verkligen hittat ett väldigt hemligt och skyddat ställe åt sin kalv...

Nu är de i alla fall hemma allihop och båda kvigorna är mjölkade och de var så snälla. Janne och jag har nog mjölkat in närmre 500 kvigor vid det här laget räknade vi ut idag. Kvigan 698 Fabia är dotter till "Fia" som var Erik och Johans lek-kalv när de var små. De lärde henne att rusa på dem och stångas som en tjur. Och så red de på henne. Det var kul när hon var kalv men när hon blev äldre var hon ju odräglig. 698 är e. en ungtjur som heter 2290 Soukolo.


Jag har haft feber idag men nu är det bättre.

Ovido - Quiz & Flashcards