Alla inlägg den 1 september 2009

Av Koklara - 1 september 2009 21:25

Idag är det ett år sedan jag var på bröstmottagningen för uppföljande mammografi och ultraljud, efter att de hade tittat på de första mammografibilderna. Jag bad läkaren att vrida lite på skärmen så att jag kunde se, och det gjorde hon. Jag såg tydligt hur infiltrativt den ena knölen ("tvåan") hade vuxit och då förstod jag ju att det inte var godartat. Men den läkaren ville inte alls prata med mig om det. Sedan fick jag vänta i flera timmar för att jag skulle träffa en "bröstdoktor". Han hade flera kandidater med sig och alla skulle klämma och känna men jag fick egentligen inte veta någonting. Han pratade lite om hur en operation går till, men när jag frågade ifall jag skulle opereras så ville han inte svara utan sa att det berodde på biopsin som jag skulle ta veckan efter.

Efter sjukhusbesöket åkte jag direkt till en introduktionsdag om klövhälsoprojektet som husdjursföreningen skulle driva. Jag berättade för vår chefsveterinär att jag säkert skulle opereras och att jag just inte var något att räkna med i det projektet. På kvällen var det första dagen på valpkursen och det kändes väldigt kymigt att sitta där och prata hund när tankarna var på helt annat håll. Men tack  vare det där ultraljudet så hade jag ju hunnit bearbeta det hela lite när det sedan var dags för besked.


Och idag har jag jobbat igen. Inte har jag gjort någon stor nytta, tagit en massa mjölkprov förstås. Jag har träffat en mystisk ko som nu ska sinläggas för att kalva om ett par månader. Hon har haft lite underliga flytningar så hennes ägare, som jobbar på semin, kände efter och tyckte att det kändes så konstigt.Hon ville att jag skulle känna och jag tyckte också det kändes skumt, som en livmodersomvridning? Jag har aldrig förut stött på någon sådan så långt före kalvning och har egentligen ingen aning om hur tidigt det kan uppstå? Vi bestämde att avvakta lite men om det fortsätter att kännas så skumt och om det känns tydligt vilket håll det är så kan man ju kanske rulla henne "i förväg"?


Två kvigor till har kalvat idag, 706 Bönan e. J Valon och 689 Bojan e. Ytterby. varsin kvigkalv. Och så har 630 Berta fått sin tredje kalv men det var en tjurkalv. Bilden är på 706. Hon är trevlig men har väldigt brett mellan framspenarna. 701 är helkool, hon mjölkas i rutin som en gammal van ko. Och de andra kvigorna är också snälla allihop, jätteskönt. Lilla 721 (hon som kastade) mjölkar 5 liter ungefär varje gång men hon kan nog komma igång lite bättre så småningom.


En trevligare anledning att utse 1 september till årsdag är ju att det är Minnas (4)årsdag. Hoppas presenten har kommit fram!



Ovido - Quiz & Flashcards