Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Koklara - 19 oktober 2009 15:24

Det blev en tidig morgon. Först var det "snusmumriken" 634 Linnéa som hade blivit liggande. Hon hade svår diarré redan igår och nu kunde hon alltså inte ens resa sig. Janne ringde och jag masade mig ut och gav henne kalk. In och göra i ordning frukost, det är skönt tycker jag att äta frukost länge och väl sådär tidigt på morgonen. Men jag hade ju jouren och det ringde en  djurägare från längstbortersta änden av distriktet där en ko hade lagt sig med kalvningsförlamning. När jag var på väg därifrån ringde en kollega och undrade lite försiktigt vart jag hade tagit vägen, jag skulle ju köra på distrikt.. Panik. Det hade jag helt missat, det stod inte på ordinarie schemat och jag har ju inte världens bästa minne. Långt bort i bakhuvudet rörde sig ett vagt minne av att jag lovat att jobba så att en kollega kunde vara med på ett viktigt möte. Turligt nog var vi två denna måndag så telefonen var inte obemannad och dessutom var det så lite jobb så min kollega tyckte att hon kunde klara sig själv. Så nu sitter jag här och skäms som en riktig skolkare. Resten av veckan ska jag i alla fall jobba lite varje dag så känslan lär väl gå över.

634 behövde mer mediciner på eftermiddagen, men nu ligger hon och äter och har gjort några mycket bra försök att resa sig. Jag vet inte riktigt varför hon blev så dålig, det är inget fel i juvret i alla fall. Hon kalvade ju ute på betet, ett par veckor för tidigt. Förmodligen blev det helt fel med bakterierna i våmmen när hon fick komma in och börja äta "innemat" direkt. Och med diarrén blev det fel mineralbalans. Jag drog sönder min vänstra hand när jag skulle spänna fast henne, det small till inne i handen. Skumt. Verkar som om någon liten sena har gått av. Det gör lite ont men handen går att använda.

Nu ska jag beställa tjurar för nästa period. Vi har börjat vår semineringsperiod nu, idag har jag seminerat 638 Spira med A Linné.


Mitt hår har förresten slutat att vara frisyr nu, kalufs är rätta ordet. Det ser ut som en rysk pälsmössa sa Johan igår och han har alldeles rätt!



Ovido - Quiz & Flashcards