Alla inlägg den 7 oktober 2009

Av Koklara - 7 oktober 2009 21:51

Mil efter mil i det vackra höstlandskapet har jag kört.

 Idag har jag gått i en lösdrift med trasig utgödsling och försökt hitta glädjeämnen. Inte så lätt, somliga har det jobbigt minsann, är man ensam om jobbet så hjälper det inte med robotmjölkning. Man kan inte ha mjölkkor och sköta dem lite "på halvfart" en period för att man är så in i döden trött, då funkar det inte. Ska man ha mjölkkor så är det nuförtiden så pressat läge så man måste vara på topp så gott som varje dag.

 Jag har också varit hos en av mina trogna gamla kunder och kastrerat kalvar och kollat igenom korna och det kändes ju lite trevligare. Vi var överens om att det har varit ett bra skördeår.

Glädjeämnen finns i jobbet. T ex när folk säger att det är roligt att se mig igen. Jag kan ju inte alldeles ärligt säga att det är roligt att jobba igen, jag blir lite för trött och börjar redan tyngas av alla "borde". Men det är ju roligt att komma ut på gårdarna. Idag ringde också en djurägare som jag var hos igår och berättade att kon vi lyfte med lastmaskin igår gick och betade idag. Det var ju verkligen roligt, hon hade högersidig löpmage så oddsen är ju inte så bra. Jag körde förbi den gården idag så jag svängde upp för att se henne med egna ögon. Gladare kor har jag ju föralldel sett, men hon betade faktiskt. Vi får fortsätta hålla tummarna.

Här hemma är det mysigt nu i lagårn. Bilderna är på kvigan 720 Spira som tänker kalva endera dagen. Visst är hon gosig? Hon är dotter till 638 Spira, ett namn som ni borde känna igen vid det här laget om ni läser troget. Fader är J Valon, men hon ser inte alls ut som en Valon. De två andra vi har är krokhasiga som gamla kor redan, men den här kvigan är fin tycker jag. Mjölkar bra gör de andra två vi har, 701 är ju också en Spira, det förpliktigar, och 706 har också en duktig mamma. 706 har varit lite krånglig i början, hon fick inte till det med mjölknedsläppningsreflexen. Nu går det bra men hon har blivit lite sparkig istället.

720 är dräktig med 2290 Inlag, en tjur som kom som en stjärna men försvann ganska fort igen.


Johan får ingen tandställning ännu. Han måste skärpa sig och borsta tänderna ordentligt först. Ny utvärdering nästa år. Jag tror inte han riktigt vill heller, han tycker inte det är något problem att framtänderna sticker ut. Och det är det ju inte, det är bara en estetisk fråga och det får han faktiskt bedöma själv. Men borsta tänderna ordentligt måste han i vilket fall som helst göra!     

Ovido - Quiz & Flashcards