Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Koklara - 14 oktober 2009 19:03

Erik är sjuk och hemma från skolan och det passade ju bra (!) för idag var det dags att åka och hämta den nya traktorn. Den kommer nog på bild här på bloggen endera dagen. Pappa och Erik åkte traktor till stan med den vi bytte in och tillbaks med den nya.

Själv har jag jobbat lite, tittat in i en hästs munhåla (utan att bli så värst mycket klokare), tagit en massa mjölkprov och träffat en helt galen ko. Den galna kon hade fått slidframfall. Hon var ihopsydd en gång men nu hade det spruckit. Jag var varnad, jag fick en mycket livfull beskrivning av kons beteende vid föregående besök, först av min kollega och sedan av djurägaren. Alltså bestämde jag att hon först måste ha lugnande medicin (brukar inte behövas vid den åtgärden, man bedövar ju). Jag gav henne en rejäl dos (medan två man höll henne fast hon redan var hårt fastbunden) och så tittade vi på en annan ko (som fått en svullnad på låret) medan medicinen fick verka. När vi kom tillbaks till Den Galna Kon blängde hon ilsket på mig "kom an bara". Raskt bestämde jag att hon måste ha en dos lugnande till. Dubbel dos tryckte jag i. Sedan gick vi och gav lite medicin till kon med det svullna låret. Nu såg Galna Kon lite trött ut så jag började förbereda för bedövning genom att gnugga med en spritad bomullstuss på svansfästet. EXPLOSION! Några blåmärken rikare (och då stod jag ändå på andra sidan om båsavskiljaren) gav jag ännu en dubbel dos lugnande. Sedan bremsade vi henne utöver den stadiga uppbindning vi redan hade. Och DÅ gick det äntligen att lägga en epiduralbedövnig. Sedan var det inga problem. Tur att inte alla kor är sådana!


Apropå galna kor så kom jag på att jag har inte berättat att det nu går alldeles utmärkt att mjölka 634 Linnéa på alla fyra spenarna. Hon hade ju en spenskada i somras (på bild i bloggen). Det har läkt helt nu under sintiden, skönt, både för henne och Lennart.  


Eftersom det blev så mycket diskussion om J Valon så kan jag inte låta bli att lägga in denna fina bild som jag fick av Elisabeth i våras: en Valondotter på Pampas.

Ovido - Quiz & Flashcards