Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Koklara - 13 oktober 2009 16:27

Fler kalvar blir det. Igår kalvade 590. Jag var på sjukhuset och Göran ringde och var orolig för att kalven kom baklänges. Men när jag kom hem hade hon kalvat och dessutom hade 634 Linnea (Snusmumriken) kalvat ute bland sinkorna, flera veckor för tidigt. Båda kalvarna var efter ungtjur. 590 fick en tjurkalv och det var ju bra, hon är ingen stjärna. Hon är e. 1203 Soukolo och det var ingen höjdartjur. Men stora och snälla blev de. 634 är varken stor eller snäll, men hon mjölkar lite bättre. Hon fick en kvigkalv e. Viggo. Nu har vi just motat in 682 i kalvningsboxen.


Idag på f-m har det varit möte med personalen på NP-team, ett uppföljningsmöte efter Johans utredning. Jag vet inte om det gav så mycket egentligen, men det är ju bra att prata om hans situation. Lite dåligt samvete har jag för att skolpersonalen satte av en hel förmiddag bara till detta, de har redan gjort så mycket. Men de var också lite bekymrade för Johan. Han har blivit mer inåtvänd tycker de och svarar inte alltid på tilltal. Hemma är han ju som vanligt. Jag är mest orolig för att han går sådär krokig, det har ju blivit ännu värre. Hemma gör han det inte, men i skolan. Det är ju hans sätt att avskärma sig från omvärlden och det tråkiga är ju dels att han inte har någonstans att ta vägen där han kan känna sig trygg (fast han kan oftast vara i klassrummet även på rasterna), och dels att han känner ett sånt behov av att avskärma sig. Han skulle helt enkelt behöva gå i en mindre skola. Men han går i ett litet hus bredvid den stora skolan där det bara är fyra klasser och han har ett hemklassrum. Mycket mer kan man nästan inte göra. Några bra grejer har införts tack vare de här mötena: Stig spelar schack med Johan när han har håltimme. Johan får extra simträning. Annika går promenader med Johan och Niklas ibland.


Förra veckan jobbade jag nästan varje dag och så en jourdag i helgen. Denna veckan försöker jag ta det lugnare och ska ta några kompdagar. Jag är ju inte betjänt av att gå ut för hårt så att det blir någon sorts bakslag. Det är egentligen bara i morgon som jag ska jobba ordentligt. Igår var jag och ID-kollade lilla Virvelvind men det var ju inte så jobbigt. Eller jo, lite, för jag fick vänta så länge på att de skulle kunna fånga henne i hagen, det var ju lite trist men inte mitt problem egentligen. Hon är väldigt söt förstås, tyvärr ingen bild.


Ovido - Quiz & Flashcards