Direktlänk till inlägg 10 oktober 2009

jour

Av Koklara - 10 oktober 2009 21:42

Jag har jour idag. Egentligen har jag jouren nästa helg men den lördagen är det Öppet Hus på den lantbruksskolan (i Småland)som Erik har tänkt att söka till. Åsa var bussig och bytte lördag med mig. Det har varit en bra jour (hitills). Jag har varit och tagit ut en kalv som kom bakochframochuppochner och det gick bra och den levde. Den där torsionsgaffeln jag har är verkligen oumbärlig ibland. Sedan ringde en häst (ja alltså som ni nog förstår var det ägaren som ringde..) som hade skadat sig i ansiktet, ett skärsår under ögat. Lagom mycket jobb alltså, men ändå tillräckligt för att jag ska få känna mig lite duktig. I ansiktet syr jag gärna hästar, det är lättsamt, det är benen som är så besvärliga. Fullt med senor och leder och annat elände, och ibland nästan omöjligt att komma åt att bedöva. 


Igår hämtade vi hem de sista kvigorna från sina olika beten. Det är alltid oroligt hur det ska gå att lasta dem i djurtransporten från hagen, men det gick kanonbra. Nu har vi alla våra djur hemma på gården, det är skönt. Jag har en mardröm som går ut på att vi har glömt några djur i en hage och sent på vintern hittar vi dem, utmärglade och raggiga i djup snö och med en död kalv. Det skulle såklart inte kunna hända, vi skriver upp vilka djur som är var och vi vet ju vilka kor som ska kalva och vilka djur som finns inne. Men ändå, det känns inte som om man har riktig koll på läget förrän man vet att de är hemma allihop. Vi har inte tagit in de sista i lagårn ännu, de har det skönt i solen på dagarna och vi utfodrar dem ute med fyrkantsensilage. Någon minusgrad far de inte illa av när det inte regnar.


720 Spira har kalvat och det blev en kvigkalv! Hon är lika mysig att mjölka som jag trodde, en glad och rar kviga som har befäst sin plats på favoritlistan.


Johan och jag brukar spela ett parti schack varje kväll och idag gjorde jag mitt sämsta parti på länge. Jag vinner bara ett av tio mot honom, knappt det, men det är inte alltid utklassning som idag. Schack är minsann ett knepigt spel... Hoppas Ludvig och Jasper har roligt på skol-SM och får göra några fina drag.



 
 
Ingen bild

elisabeth

12 oktober 2009 02:00

Muuu pa Dig ...far man kommentera kor pa bloggen...?
Kan inte lata bli att fraga foljande ( eftersom vi har en massa dottrar till J Valon som just semineras nu...):
Hur ser en J Valon dotter ut ??
Spira ar ju jattefin !! Kul att det blev en kvigkalv...
Vara Valondottrar ser valdigt trevliga ut an sa lange, men vi har ju inte sett nagra juver annu....Inlag 2 har vi inte bestallt, men daremot kommer Inlag Regent till Argentina snart. Men inlag 2 ser val fin ut, tycker jag, hoga produktioner, fast litet skruttig klovhalsa, men det far man val halla efter....Skont att hora att Ni fatt hem alla Era kvigor, jag hade inte begrepp om att de maste ut sa langt bort o pa sa manga olika hall. Later jobbigt o lite oroligt egentligen. Skont att de ar hemma nu, som sagt !! Kramar o var radd om Dig !! elisabeth

 
Ingen bild

Koklara

12 oktober 2009 18:24

Hej! Jag har ju egentligen inte så vida referensramar när det gäller J Valon. Vi har tre döttrar och så har jag sett några i andra besättningar. Min uppfattning är att de är lugna och snälla, inget större fel på juvren men ingen av våra har något bra bakjuver. Ligament och spenplacering är helt ok. Två av våra (701 och 706, finns också på bild på bloggen) är lite väl krokhasiga och det är ju inte så konstigt, han har ett sånt avelsvärde. Jag har sett krokhasiga Valon på andra håll också. Jag vet att jag har bloggläsare som kan sånt här bättre än jag så det känns lite nervöst att slänga ur sig ett svar såhär.... 720 är såpass olik de andra jag sett så jag nästan undrar om det verkligen är rätt fader men hon är faktiskt DNA-testad.

 
Ingen bild

elisabeth

13 oktober 2009 01:39

Hon bras kanske pa morsan ??

Halsningar

e.

 
Ingen bild

Koklara

14 oktober 2009 10:19

Man kan ju alltid hoppas!!

Jag har fått lite Valon-synpunkter från avelsrådgivaren och hon bekräftar krokhasighet och dåliga bakjuver. Dessutom kan de ha lite problem med juverhälsan, det tycker hon man ska ha i bakhuvudet.

 
Ingen bild

elisabeth

15 oktober 2009 08:55

Tack for intressant ang J Valon. Det ar ju sa att vi inte kan valja pa sa manga olika tjurar, vi kan bara importera ett fatal at gangen. Valon tog vi hit manga doser av innan han blev "kandis" pa exportmarknaden ( Dotterfertilitet o kvigkalvningar ser ju valdigt fina ut pa papperet ) o nu nar hans index har sjunkit kan vi ta hit honom igen ( topp- tjurarna med sina skyhoga index ar prismassigt prohibitiva for oss pga valutan... )

Sa det finns manga dottrar till J Valon i Argentina o fler lar det bli...1.000 doser till ar pa vag....manga kunder har bett att fa fler doser av honom nar de sett hans dottrar.

Det ar litet lustigt nar jag hor kommentarerna om hans krokhasighet o juverexterior o juverhalsa : vi tog for manga ar sedan hit Ramshammar - en tjur med just de defekterna: mkt negativ for krokhasighet o ungerfar samma index-varden aven for produktion, kalvningar o juver som Valon. Jag minns att jag fragade davarande exportchefen Goran Malmberg ang det har med krokhasighet o han ansag att det var en estetisk grej utan nagra allvarliga funktionella baksidor. Viktigare var att benen ar parallella. Det intressanta ar att Ramshammars dottrar blev nastan alla utan undantag helt outstanding har i var besattning: Vi har 7 st kvar i sin 6:e , 7:e el 8:e laktation; var toppko med 10.000 liter i sin 6:e laktation och pa god vag i sin 7:e ar efter Ramshammar. Jag vet att det 10.000 inte later som nagot i era oron, men om man betanker hur knappt det ofta kan vara med betena har, sa ar det ratt fantastiskt for oss med betesdrift o med hogst 4 kg kraftfoder per dag som enda tillskott att ha kor som ar pa vag mot 50.000 kg. Dessutom har de allihop utan undantag en helt otrolig juverhalsa.... Att Ramshammars index ar sa likt J Valons behover ju inte alls betyda att Valons dottrar blir lika bra har hos oss, men, som sagt, man kan ju alltid hoppas.....

 
Ingen bild

Koklara

16 oktober 2009 08:56

Jag tycker egentligen inte att det gör något om de inte är parallella heller, ingetdera påverkar funktionen. Blir de alltför krokhasiga så kan de ju få problem med att klövarna får fel vinkel, de blir låga i bakkant och växer för mkt i tån. Och blir de alltför kohasiga kan det bli problem med att klövarna blir alltför assymmetriska så att belastningen blir mer och mer ojämn på klövhalvorna. Men jag gissar att sådana problem inte blir lika vanligt hos er där de går ute hela året och får mer slitage?

 
Ingen bild

elisabeth

17 oktober 2009 03:12

Fel belastning pa klovarna ger nog problem har oxa. Var storsta anledning till utslagning ar faktist klovproblem, men inte pga belastningen utan pga av olika infektioner, tydligen finns det ahr en bakterie i marken som skapar sma sar o infektioner som ibland ger bestaende men, torts att vi har en kille som kommer o verkar o fixar en gang i manaden o vi gor ger fotbad etc. Tank Dig att ha klovproblem i TORRRKAN ...det ar hemskt. Men jag tycker vi borjar fa klam pa det, mkt antibiotika o verkningar, det ar ingen latt el lattforklarig grej. Om korna ar KO-hasiga ( Haha ) sa sager en del att det inte blir plats for juvret, men jag tycker inte vi ser det problemet har, inte exceptionellt krokhasiga heller, trots att en del fader figurerar i sina index med langa linjer for "negativa", krokiga hasor. Vi ar valdigt nojda med exterioren pa vara kor - fast deras produktioner ligger nog pa halften av Era i medeltal !! Grattis till de fina produktionerna o till intresset for Ert Koklara program - Underbart ! Kramar elisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards