Direktlänk till inlägg 1 november 2009

604

Av Koklara - 1 november 2009 10:18

Jag har berättat förut om 604, hon har haft problem med klövarna och fått extra klövverkarbesök med kloss och bandage. Nu när kalvningen började närma sig blev hon plötsligt jättedålig. Hon slängde sig på sidan i kalvningsboxen och låg och krampade. Hon fick förstås kalk och magnesium och Beviplex och lite diverse. Det märkliga var att när vi vände henne så hon fick ligga på andra sidan blev hon plötsligt helt normal, åt, idisslade och reste sig sedan. Och slängde sig på höger sida med kramper efter några timmar. Skumt. Mitt i detta kalvade hon. Vi vände henne igen och hon åt, idisslade, slickade kalven, reste sig och pysslade med sin kalv. Skönt tyckte vi. Tills hon slängde sig på fel sida igen och var lika dålig. Jag tankade henne full med kalk innan jag åkte iväg till vår dataprogramsträff. Medan jag var borta fortsatte hon på samma sätt - var pigg och åt, blev mjölkad, slängde sig på fel sida! Katastrofen var att kalven kom under när hon slängde sig ner. Vi som var så glada åt den pigga fina lilla kvigkalven! Göran ringde när jag var på väg hem och ville att jag skulle komma direkt till lagårn och avliva 604 för nu trodde ingen av oss längre att hon skulle bli OK. En "hjärnskada" hade jag föga vetenskapligt diagnostiserat det till. Men när jag kom ut i lagårn stod hon så nöjd och glad på båspallen och åt för fullt. Och sedan dess har hon mått bra! Ibland hjälper det att tillkalla veterinär... Men den lilla kalven sörjer vi fortfarande.


Vår dataprogramsträff gick riktigt bra. Jag tror att vi har löst alla knutar och kommer att få programmet färdigt till slut! Mycket spännande. På måndag är det telefonmöte igen.


Jag är fortfarande så förfärligt trött. Vill helst bara sitta i ett mörkt hörn och gråta. Vill verkligen inte jobba eller fixa mat eller något alls. Jag försöker att göra sånt som ska vara uppiggande - gå promenader i dagsljus t ex. Inte sitta vid datorn... Inte tänka på vad jag borde göra utan göra något istället. Men det går inte så bra. Hoppas det vänder av sig själv. Annars vet jag inte hur jag ska få tillbaks "gnistan". Inte för att jag var så gnistrande förut heller... Vet inte hur mycket som är konvalescens, hur mycket som är biverkning av Tamoxifen och hur mycket som sitter " i huvudet". Förmodligen en kombination. Det är väl bara att gneta på. Försöka hitta glädjeämnen (?).


Jag är också ledsen för Erica/lilltåns skull. Hon som skulle bli friskskriven och fädigbehandlad samtidigt som jag. Men det är ju en tjej med kämpaglöd - hon kommer igen ska ni se!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards