Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

kyla

Av Koklara - 9 januari 2010 11:10

Minus 25 grader är faktiskt kallt. Igår hämtade jag de nya skidorna och tänk, jag fick med mig killarna på en åktur! Härligt. Men idag är det för kallt för sådana övningar. En liten hundpromenad var nödvändig för de blir så rastlösa annars. Med en gammal buff som balaclava (jag har lärt mig många nya ord det senaste året, "regress" är det vackraste) under mössan, fyra tröjor under vinterjackan och långkalsonger under termobyxorna så gick det alldeles utmärkt. Och solen lyser och det är gnistrande vackert.


I lagårn går det bra nu. Erik och Lennart monterade isrivaren i tornet och sedan dess går det klockrent. Jättefint ensilage också, vi är inne i förstaskörden nu. Det steg i tanken med 300 liter på en vecka, nytt ensilage, några nykalvade kor och att vi började med rågveteinblandning i spannmålen, det gjorde susen minsann. Några bakslag dock - den ena J Valon kvigan som kalvade i augusti har trampat sig på en framspene. Vi mjölkar inte den spenen nu men hon är ändå arg som ett bi när man ska mjölka. Jag måste gå ut och mjölka henne varje gång på helgerna för Göran vägrar och Lennart blir också glad om han slipper ibland. Hon kommer säkert att få mastit, om vi inte hinner skicka henne innan dess, slaktbilen kommer på måndag. Lite surt för hon är dräktig med Linné och mjölkade runt 40 liter fram till för någon vecka sedan. Men hon har varit lite smådum att mjölka hela tiden och nu går det inte längre.


Våra K Lens får lite svullna haser, de är så grova i benen. Men inte 690, hon som kalvade in förra året, hon är jättefin. (Jurist som mf). Vår A Linné, 694, är i toppform och mjölkade 50 liter nu på provmjölkningen. Vi var ju lite besvikna på henne förra året för att hon mjölkade så dåligt fast hon har så duktig mamma. Men nu visar hon att hon duger, jättesnygg är hon också.


Nu ska jag ägna mig åt handledningen till vårt dataprogram igen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards