Direktlänk till inlägg 11 december 2009

tomt

Av Koklara - 11 december 2009 16:52

Här sitter jag och ska strax byta om och åka på julbord. Nyss skrev jag ett inlägg och gladde mig över att jag har kommit på hur julfirandet ska bli optimalt.


Sedan zappade jag runt lite i datorn och plötsligt fick jag en hink kallt vatten över mig. Erica /lilltån somnade in idag den 11/12. Det kanske låter konstigt men jag träffade aldrig henne IRL, pratade inte ens med henne i telefon. Men vi hade en livlig mail- och smstrafik. Förra julen skickade vi julklappar till varandra! Hon var en så otroligt levande tjej med handlingskraft och jävlar anamma, klok som få trots sina unga år. Alltid aktiv på forumet "cancertjejer" för att stötta. Alltid hade hon ord för att trösta även i de svåraste mörkaste trådarna på forumet. Hon och jag fick vår sista cellgiftsbehandling samtidigt och sedan skulle hon bli friskskriven. Det gick bara några veckor sedan var hennes nästa återfall ett faktum. Jag tänker på hennes man Leo, och hela hennes stora familj som hon engagerat sig så i. Lillebror tillexempel, vem ska han nu krypa ner hos och prata om allt som är svårt.


Det har varit mycket tungt på forumet på sista tiden och nu orkar jag inte vara aktiv längre. Det här blev för mycket, inte lätt att njuta av att vara frisk. Hur kan det vara så orättvist?

 
 
Ingen bild

mor

11 december 2009 18:48

Åh, en sån SORG!
Erica/lilltån blev som en sorts vän till mig också, och jag beundrade henne också så mycket. Hon hade en sån kraft att ge till andra, fast hon hade det så svårt själv.
Livet är inte rättvist!!!
Många kramar från mamman som tänker ...

 
Ingen bild

elisabeth

12 december 2009 13:31

Kramar !!!

 
Ingen bild

Åsa

14 december 2009 11:30

Nej!!! Kan vi nu äntligen slå fast att det finns inget som heter att något är meningen, eller ödet.
Jag är väldigt ledsen.

 
Ingen bild

Eva

15 december 2009 15:25

Hej Ylva!

Du behöver inte publicera det här om du inte vill, men jag kan inte låta bli att skriva till dig. Även om jag inte kände Erica alls, utan bara läste om henne på din blogg, så känner jag mig väldigt berörd av hennes bortgång. Jag förstod inte alls att hon var så illa däran…
Jag förstår om livet känns tungt och att sorgen drar en nedåt. Ibland känns det som att man inte vågar leva. Rädslan finns hela tiden flåsande i nacken på en och man bara väntar på att det hemska ska slå till igen. Man vågar inte riktigt tro att man själv ska ha den stora turen att (kanske?) klara sig, när de som finns nära dör av den här fruktansvärda sjukdomen. (Jo jag vet att alla dödliga sjukdomar är lika hemska, men det är något som får mig att känna mig ”märkt” av cancern.)
Jag vet inte om det framgick av min gamla blogg att både min man och jag drabbades av cancer inom loppet av ett halvår. Min mans syster (hon var ett stort, stort stöd när jag var sjuk), har spridd bröstcancer och vi vet inte hur länge vi får behålla henne? Jag nästan skäms när jag tänker på att både jag och min man kanske har många år kvar och hon bara är med en kort tid till. Jag tänker ständigt på hennes familj, framför allt på hennes yngsta dotter som bara är 17 år.
Och så tänker jag på mina egna barn, som väl är precis lika gamla som dina? Hur skulle de klara sig utan sin mamma? Hur rädd är man inte för deras skull? Samtidigt förstår jag att man inte får gräva ner sig i grubblerierna. Om vi mammor gör det, hur blir då barnens liv? Meningen med livet kanske är så enkel som att vara mamma här och nu? Att försöka leva med dem så länge som möjligt med så mycket kvalitet som möjligt? Fast när man är tillbaka i ekorrhjulet känns det inte som om det är så mycket kvalitet ändå! Som tur är har jag inte så mycket tid att grubbla när barnen är i min närhet, det är på nätterna och i mina ensamma stunder som tankarna far. Och på jobbet hinner man knappt tänka alls ;-) (Vilken tur att man har ett jobb!)
Var rädd om dig!
Eva (fd lady-in-wig)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Koklara - 15 juni 2010 19:44


     Nu är jag ägare till en halv häst och det blir nog roligare än vad jag har trott, jag gillar den lilla som är dotterdotterdotter till Yora och har precis samma blick. Nu ska vi bekanta oss och det lär ta ett tag. Jag känner mig inte helt bek...

Av Koklara - 14 maj 2010 09:34

Kläm, tjejer, kläm! Jag är helt övertygad om att de flesta brösttumörer är självupptäckta. ...

Av Koklara - 11 maj 2010 11:39

Hade tänkt att jag skulle ägna den här dagen åt att jubla över att jag är frisk igen. Men jag tänker mest på dem som inte fick uppleva den. Erica/lilltån som fick sin sista (trodde vi) behandling samtidigt som jag. Petra. De fattas nu när jag skriver...

Av Koklara - 11 maj 2010 08:03

Idag för ett år sedan fick jag min sista cellgiftsbehandling. Det känns otroligt länge sedan. Nu är jag återigen mitt i livet, allt går i rasande fart och inget hinner jag av det jag borde. Det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro, att det skulle gå a...

Av Koklara - 13 april 2010 18:47

Idag har jag varit på läkarbesök. Jag trodde det var någon sorts summering efter mammografin jag var på häromveckan men så var det inte alls. Jag skulle inte ens ha varit på den för det var en rutinmammografi och jag ska gå på en mer omfattande (med ...

Ovido - Quiz & Flashcards